Dag 2: SSB gelazer en dolfijnen - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Elisa Crew - WaarBenJij.nu Dag 2: SSB gelazer en dolfijnen - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Elisa Crew - WaarBenJij.nu

Dag 2: SSB gelazer en dolfijnen

Door: elisaboot

Blijf op de hoogte en volg Elisa

23 November 2011 | Spanje, Las Palmas de Gran Canaria

Ofwel is het probleem met de SSB opgelost tegen de tijd dat u deze tekst leest, ofwel is de schipper in arren moede dan maar de mail via de Iridium (satelliet) telefoon gaan verzenden. Het enige probleem dat ons namelijk tot nu toe langdurig dwars zit en ons, maar vooral Tom, zelf irriteert, is het feit dat de kortegolf radio niet naar behoren werkt. Zowel voor het dagelijkse radio-net als voor de emails die we voor de blog verzenden, maar belangrijker nog, voor de binnenkomende mails met weer- en positie-informatie, zijn we zowel doof als monddood. Dit betekent niet dat we niet lekker varen of niet genieten; integendeel. Vanaf het blog van gisteren hebben we een prachtige run gemaakt onder Parasailor, met wachten van 2 uur p.p., dus voldoende rust en geweldig eten. Iedereen is ingeslingerd en ontspannen. Er wordt gelezen, gepraat, geslapen, wat schoongemaakt en veel gelachen. Zojuist kwamen ook in de eerste regen van de overtocht eindelijk een tiental dolfijnen ons vermaken. Kortom, we hebben eigenlijk niets te klagen. Maar net zoals dat gaat met een aftje op de tong, een toch verwaarloosbaar probleem, het feit dat we niet zoals gepland kunnen communiceren jeukt, zeurt en je kan er niet van afblijven of het simpelweg negeren.Tom zit inmiddels in groeiende frustratie en ongeloof vastgegroeid aan de navigatiehoek en laptop. Voor de rest is de afwisseling van heel veel ruis met piepjes en afreageerbeklag van onze, verder intens sympathieke schipper, een storend gegeven. Zeker omdat ook wij graag een update van de posities in het veld en vooral weerinformatie willen hebben. Evengoed, het probleem is een aft op de tong en meer ook niet. Via de Iridium zouden we ook prima de mail op moeten kunnen halen en uiteindelijk gaan we dat vast ook doen. Waar we gisteren nog een boot of 10 in ons blikveld konden ontwaren, is er nu bij goed zicht nog net één te zien af en toe. Morgen zullen we alleen nog het diepblauwe water en de halfbewolkte luchten om ons heen hebben en zijn we echt 'alleen' op het water. De nachtwachten zullen in de nieuwe maan vannacht vast een hoog gehalte levensbeschouwelijk overpeinzingen kennen, zeker als de wolken vaak genoeg opzij gaan om ons een uniek heldere blik in het 'al' te gunnen. Ter illustratie van ons ellendig bestaan aan boord beëindig ik hierbij dit dagverslag aangezien de rest met nootjes en whisky in de kuip happy hour viert. Oh ja, we varen rond de 10 knopen momenteel :)

• 23 November 2011 - 21:40

Maud:

jeetje wat lekker hier is dikke mist