Mahi Mahi (door Oscar) - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Elisa Crew - WaarBenJij.nu Mahi Mahi (door Oscar) - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Elisa Crew - WaarBenJij.nu

Mahi Mahi (door Oscar)

Door: elisaboot

Blijf op de hoogte en volg Elisa

02 December 2011 | Spanje, Las Palmas de Gran Canaria

Het vangen van een flinke vis tijdens een Atlantische oversteek is voor velen 1 van de hoogtepunten van zo'n trip. De bemanning van de Elisa had zich door verschillende ervaren schippers laten voorlichten. Vooral Nico Kortlever, de schipper van de Nix had goede tips. Er werden twee verschillende winkels bezocht en uiteindelijk werd voor ca. EUR 125 aan materiaal aangeschaft. Naast de gaf (een stok met een haak om de vis aan boord te krijgen) werden kunstinktvisjes, kunstvisjes, haken, draad, lood, wartels en niet te vergeten een flink stuk elastiek gekocht. Al op de derde dag werd een lijntje uitgegooid en toen begon het leerproces. Nadat we voor het eerst een lijntje uitgooide zijn Jeroen en Oscar ruim een uur bezig geweest om alles uit de klit te halen. De komende drie dagen hebben we continue de lijnen uitgegooid. Hoeveel lood, hoeveel lijn en welke kunstvisjes moeten we gebruiken. Hoe weet je dat je beet hebt? Lege waterflessen dienen nu als haspel om de verschillende lijntjes met de hand op te halen. Op de vijfde dag eindelijk beet, iedereen enthousiast en met zijn allen halen we de lijn binnen. Kortom alles in de knoop en weg vis. Ongeveer halverwege op 28 november vingen we toch onze eerste Mahi Mahi. Burney had al gezegd dat we beet hadden, maar Oscar ging pas na een minuut of vijf kijken. Het zou toch wel weer loos alarm zijn. Maar de lijn was zwaar en na een metertje of wat de lijn binnen halen zagen we hem ca. 100 meter achter de boot springen. Voorzichtig binnenhalen en na een half uurtje gaf onze eerste vis zich gewonnen en konden we hem aan dek brengen. Jeroen spoot er nog Wodka met een plantespuit op, maar deze Mahi Mahi was in zijn gevecht tegen de vislijn gesprongen en derhalve bijna onthoofd en al zo goed als dood. Burney en Jeroen wilde beide de vis als eerste klaar maken. Burney kreeg de eer, en Oscar meldde stoer dat hij er voor Jeroen ook 1 zou vangen. De Mahi Mahi is een prachtige groene vis met een hoge kop en mooie blauwe strepen. Het fileren was vooraf bestudeerd op You Tube, maar met de ons beschikbare messen toch een hele klus. Die avond aten we moten Mahi Mahi in wijn en tomaten basilicum saus met rijst ("verrukkuluk"). De 29e was het weer raak. Ditmaal was de lijn nog zwaarder. Deze vis had ook duidelijk meer vechtlust. Verschillende malen moest de lijn weer gevierd worden. Ook deze vis gaf zich na ongeveer een half uur gewonnen. Een prachtige Mahi Mahi van ca. 80 cm. Er werden 5 mooie filets voor Jeroen gesneden. Het was bijna happy hour (iedere dag rond vijf uur) en derhalve werd er een vol bord met verse Sashimi (rauwe vis) gemaakt. De Wasabi en sojasaus werd op tafel gezet. Rauwe Mahi Mahi houdt het midden tussen tonijn en kabeljauw (erg lekker). Een dag later maakte Jeroen van de filets met knoflook, peper, peterselie, citroen, couscous en koolsalade nogmaals een top maaltijd. Onder de ARC zeilers is het stoer om te vertellen hoeveel vis jij hebt gevangen. Dus heeft de Elisa nu al twee vissestaarten in de achterstag hangen. Zodra het weer iets rustiger wordt, dan gaan we voor een hele grote vis (minstens 1 meter) met onze reuze kunstinktvissen. De foto's van de vissen komen helaas pas op de site na de finish van Elisa.

• 02 December 2011 - 21:26

Farida:

Geweldig mannen. Geniet ervan!!!

• 03 December 2011 - 09:43

Hans Reuvers:

Hallo Oscar en de rest van de bemanning,
    Goed te horen dat jullie inverstering niet voor niets is geweest ,op naar de derde staart.

• 03 December 2011 - 10:39

Alexandra Kox-Rinner:

Goed bezig Heren!

Oscar ik ben trots op je eerste visvangsten. Heerlijk; verser dan versere sashimi;)

Zet hem op heren. Geniet van deze unieke reis!

Heel veel groetjes,

Alexandra